Interactief onderwijs door technische mogelijkheden
Technisch Bureau Lindhout is een technisch illustratiebureau dat al meer dan 40 jaar ervaring heeft in het vervaardigen van technische illustraties voor de meest uiteenlopende branches. Zo hebben wij als technisch illustratiebureau opdrachten vervaardigd voor de machine- en apparatenbouw, installatietechniek, petrochemische industrie, automotive, scheepvaart, offshore en onderwijs.
Fotorealistische illustraties
Niet alleen zijn onze opdrachtgevers divers, ook het doel waarvoor de technische illustraties worden verricht is in de loop der tijden alleen maar uitgebreider geworden. Daar waar vroeger een technisch illustratiebureau werd ingeschakeld voor het vervaardigen van tekeningen voor puur technische doeleinden, zoals het vervaardigen van technische parts manuals of onderhoudsinstructies, tegenwoordig worden de illustraties steeds meer gebruikt voor marketingdoeleinden. Dat heeft ook te maken met het feit dat, door voortschrijdende technieken, steeds meer mogelijk wordt op het gebied van productvisualisatie. Door de komst van 3D-technieken zijn wij in staat om afbeeldingen te vervaardigen die ‘fotorealistisch’ zijn en optisch eigenlijk in niets meer te vergelijken zijn met de lijntekeningen uit de laatste decennia van de 20ste eeuw.
Animaties voor het technisch onderwijs
Deze ontwikkeling maken wij als technisch illustratiebureau natuurlijk op allerlei gebieden mee. Een goed voorbeeld daarvan is het technisch onderwijs, een bedrijfstak waar wij al enkele decennia voor werken. De onderwijssector maakt dankbaar gebruik van onze werkzaamheden, omdat een tekening nu eenmaal in één beeld veel meer duidelijk kan maken dan 1000 woorden. Deze illustraties worden in de leermiddelen gebruikt, eerst op papier, maar de laatste jaren natuurlijk veel meer online. Door deze verschuiving wordt er ook steeds meer mogelijk in het uitbeelden van producten en processen. Immers: ‘online’ kunnen er, behalve statische afbeeldingen, ook video’s en animaties worden getoond. Met name de toegevoegde waarde van animaties is niet te onderschatten. Zo kan bijvoorbeeld de werking van een machine perfect in beeld gebracht worden, aangezien delen van de machine transparant gemaakt kunnen worden, zodat de binnenkant zichtbaar wordt. Deze manier van uitleggen/presenteren is met video niet of slechts zeer beperkt mogelijk.
Digitale interactieve lesstof
In de afgelopen 20 jaar is er een enorme ontwikkeling op dit gebied geweest en is het ook niet meer te vergelijken met de manier waarop dat zoveel jaar geleden gebeurde.
Maar de wensen gaan steeds verder. Naast het bekijken van animaties moet er ook een mate van interactiviteit mogelijk zijn. Zo ontstaan er allerlei nieuwe technieken die vaak afgeleid zijn van de game-industrie. De laatste jaren worden er voor het onderwijs ook tools ontwikkeld waarbij het voor de leerlingen mogelijk is om 3D-objecten te creëren, aan te passen en met elkaar te combineren. Door het spelelement toe te voegen aan de lesstof kan de focus van de leerling beter vastgehouden worden. Zo is het papieren lesboek volledig vervangen door een digitale interactieve wereld.
Integratie gaming industrie in onderwijsmethode
Om de wereld nog meer beleving te geven, wordt er in het onderwijs ook steeds meer gebruik gemaakt van ‘AR” (augmented reality) en ‘VR’ (virtual reality). Ook dit zijn weer technieken die in eerste instantie voor de game-industrie ontwikkeld zijn. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat aan een spel een leerelement wordt toegevoegd: het zogenaamde ‘spelenderwijs leren’.
Technisch bureau Lindhout is continu bezig om de hierboven genoemde technieken te ontwikkelen en te optimaliseren. Je kan wel stellen dat de term ‘technisch illustratiebureau’ eigenlijk te summier is voor wat wij kunnen en realiseren.
Wilt u graag meer weten over de mogelijkheden, neem contact met ons op en maak een afspraak!