Zet uw ideeën om in fotorealistische 3D afbeeldingen
Het gebruik van fotorealistische 3D-afbeeldingen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Niet zo gek, want door het vervaardigen van fotorealistische 3D afbeeldingen is het nu mogelijk uw ideeën om te zetten naar een perfect eindresultaat. Als een product nog in ontwikkeling is of bijvoorbeeld moeilijk te fotograferen, kan een fotorealistische 3D afbeelding uitkomst bieden.
Benieuwd naar onze mogelijkheden?
0348 415 619
Zie geen verschil tussen een foto en een fotorealistische 3D
De kwaliteit van dit soort afbeeldingen is de laatste jaren zodanig verbeterd dat de meeste mensen het verschil tussen een foto en een fotorealistische 3D-afbeelding niet eens zien.
De basis voor een fotorealistische afbeelding is een 3D-bestand. Dit soort bestanden zijn tegenwoordig steeds vaker beschikbaar omdat de meeste bedrijven 3D-software gebruiken bij de ontwikkeling van hun producten. De kosten voor het vervaardigen van gerenderde 3D-afbeeldingen zijn vaak lager dan bij traditionele fotografie, zeker op het moment dat er van een groot aantal vergelijkbare producten een afbeelding gemaakt moet worden. Bij fotografie moet de opstelling en de belichting telkens hetzelfde zijn, bij het wisselen van de producten. En als de producten niet allemaal op hetzelfde tijdstip beschikbaar zijn, of later een aanpassing krijgen, moet dat weer exact worden nagebootst. Hier gaat veel extra tijd in zitten. Deze tijdswinst is al de eerste kostenbesparing bij fotorealistische 3D afbeeldingen.
Hoe maak je een fotorealistische 3D afbeelding?
Allereerst wordt het aangeleverde 3D-bestand geconverteerd naar het juiste bestandsformaat. Aan dit bestand worden de juiste materialen en kleuren toegevoegd. De volgende stap is het bepalen van de juiste camerapositie en het instellen van de juiste belichting. In dit proces wordt het product eigenlijk in een virtuele studio geplaatst. In deze studio staat dit product op een vaste locatie; dit geldt ook voor de camera en de lampen die voor de belichting zorgen. Op het moment dat van een volgend – enigszins vergelijkbaar – product een gerenderde 3D-afbeelding moet komen, kan dit gewoon weer op dezelfde locatie in de virtuele studio geplaatst worden. Deze vaste locatie van het product, in combinatie met de vaste camerapositie en belichting, zorgt er dan voor dat deze afbeelding exact dezelfde ‘look & feel’ krijgt als de vorige.
Bij het renderen van de fotorealistische afbeeldingen wordt gekozen voor een bepaalde resolutie. Deze is afhankelijk van het doel waarvoor de afbeelding gebruikt gaat worden. Zo zal er bij een afbeelding die paginagroot in een brochure moet komen een hogere resolutie gebruikt worden dan bij gebruik op een website of in een Powerpoint presentatie.
Uiteraard is het altijd mogelijk om achteraf nog een afbeelding te renderen in een veel hogere resolutie, bijvoorbeeld voor een afbeelding op een beurswand.
Voordelen:
Los van de tijdwinst ten opzichte van traditionele fotografie zijn er nog meer voordelen te behalen. Het product hoeft namelijk niet fysiek aanwezig te zijn want er is alleen een goed 3D-bestand nodig. Alleen al op logistiek gebied levert dit al voordelen op, zeker als een product bijvoorbeeld groot en zwaar is of ergens staat waar het niet makkelijk te verplaatsen is.
Het is dus ook mogelijk om realistische afbeeldingen te vervaardigen van producten die nog in ontwikkeling zijn en waarvan nog niet eens een fysiek model bestaat!
Een ander voordeel: het camerastandpunt dat gekozen is bij het vervaardigen van de eerste gerenderde afbeelding, kan achteraf nog weer aangepast worden zonder dat het fysieke product daarbij nodig is.
Geen bewerkingen meer achteraf
Ongewenste oneffenheden, zoals vuil, krassen en andere beschadigingen komen uiteraard niet in beeld in de gerenderde afbeelding, dus het achteraf bewerken van een foto is ook niet meer nodig. Het is ook mogelijk om één product in diverse uitvoeringen te renderen, bijvoorbeeld in verschillende kleuren, of voorzien van verschillende teksten en logo’s. Dit kan grote voordelen bieden bij een ‘rebranding’ actie waarbij vaak een groot aantal nieuwe afbeeldingen moeten worden voorzien van een nieuw logo.
Transparantie van een product is ook mogelijk, zodat het interieur in beeld komt. Denk daarbij aan een machine waarvan het plaatwerk transparant gemaakt is zodat het binnenwerk op een prachtige manier zichtbaar gemaakt wordt.
Kortom: de mogelijkheden van fotorealistische 3D-afbeeldingen zijn vrijwel eindeloos. Neem contact met ons op en laat u informeren wat wij voor uw productpresentatie kunnen betekenen.